الأحد، 19 فبراير 2012

انا البلطجى

قوللى يا بيه؟
هى الثورة عملت ايه؟
شالت حسنى
امال مجلس عيلته ده ايه؟
اهتف يللا معايا يا بيه
عايز القى وطن يحمينى
ده انا دايخ طول عمرى عليه

***

عايز حقى يا سى الأستاذ
مش قصدى البنزين ولا غاز
أنا عايز لما أمشى قصادهم
متحدفش بطوب وإزاز

***

مش ذنبى يا بيه إنى فقير
ده انا زيى ف بلدنا كتير
وهدومى دى أصلا بقلعها
لما اتعب بفرشها سرير

***

بيقولوا انا صايع متشرد
وانا بس عليهم متمرد
مش راضى أمدلهم ايدى
والثورة ف قلبى بتجدد

***
ده انا ياما بالليل شدونى
وف أزبل زنزانة رمونى
وبطاقتى دى كانت ف جيوبى
أخدوها
وتحرى خدونى !

***
لو شنطة اتسرقت بتجاب
واتمرمط من نسر وكاب
وأنا أصلا ع التوكتوك عايش
ومليش ف الكار الهلاب

***
ده انا شوفت معاهم وقاسيت
وعشانهم أنا بيعت البيت
ماهو أصل كلابهم بتزورنى
تتطمن إنى اتعشيت

***
يجيبونى ف عز انتخابات
يدونى المعلوم شلنات
وانا لازم أقبل واطاطى
أو تصبح ليا ملفات

***
اكمنى انا لابس كستور
مش عايق ولا واد فرفور
وعشان مش لابس زييكم
كام تهمة بتتلفق زور

***
وعايزنى أثور بس ازاى؟؟؟
اعزفلك بجيتار أو ناى !!
ده انا حلمى أولع ف الماضى
وانا قلبى ما هواش نسّـــاى

ليست هناك تعليقات: