الجمعة، 22 أغسطس 2008

رباعيات مسافرة (2)

(2)

قبل الوداع




يا اللى انت عُمر أنا التقيته بين خُطايا

لمــا صِغِـــر خَلا أنا يِصغَر معـــــايا

عمرى ابتدى يوم فرحتى بجنون هواك

والبُعــــد بَـرْسِم بِيه أنا لينا النهاية

***
جوايا كُنت صوت ضمير بيشدِّنى

ولقيت معاك ضَىّ القمر بيضُمِّنى

خَلِتْنى أكره حتى هَمْس الاشتياق

حتى الضمير مات يوم ما بِيه مَوتّنى

***
لو كنت زيى زى غيرى كنت قول

منا كنت ببعد واما كان بُعدى يطُول

تشتاق وانا وياك قَتَلنى الاشتياق

بس انت خلتنى مراية لقَلب غُول


***

يوم ما انطفِت شمعة لقانا بالدموع

انا كنت بطلب بيها مش عايزة الرجوع

وبقولها تانى ابتعد عن نور طريقى

بس نفسى ماتنتهيش عندى الشموع

***
لوكنت غلطة ادعى ربك تتغفر

لو كنت نزوة اوعى تانى تنكسر

بس انت عندى كنت عمر بعيش عشانه

وانا م النهاردة على السنين راح أعتذر

***
قبل الوداع انا عندى كلمة تهمِّنى

انا بعتذر ان كنت مرة جَرَحْتِنى

أقصد أقول إن كنت جارحاك بالهوى

أصل انت كان جَرحَك كمان بيهزِّنى


وعجبى

ليست هناك تعليقات: